29. syyskuuta 2011

DIY sovitusnukke

Sain tossa yks päivä viimein aikaseks rakennella hieman sitä mun sovitusnukkeani ja ajattelin nyt jakaa työni vaiheet teidänkin kanssanne.

Työkaluina minulla oli siis kelmua, teippiä, sanomalehtiä ja liisteriä. Apuna minulla oli poikaystäväni.

Aloitimme siis kelmuamalla minun koko ylävartaloni niin tiiviisti kuin vain mahdollista. Kelmun sijasta pohjustana voi myös käyttää vanhaa t-paitaa tai muuta vastaavaa. Sitten aloitimmekin minun teippaamisen. Teippiä meni noin neljä rullaa kaiken kaikkiaan (sellaista Clas Ohlsonista ostettua halppisteippiä).
Sen jälkeen avustajani piirsi selkääni pitkin suoran viivan, johon piirrettiin myös muutaman poikkiviivan. Sitten teippiasu leikattiin viivaa pitkin auki.
Teippaamiseen meni aikaa noin tunti puoltoista. Että oli ihanaa saada se pois päältä :D
Seuraavaksi aloitin "asun" täyttämisen rytätyillä sanomalehdillä. Teippasin sauman takaisin kiinni aiemmin piirtämien poikkiviivojen avulla.
Kun olin saanut tungettua tarpeeksi täytettä väliin, teippasin kaikki aukot kiinni. Hihansuut, kaula-aukon ja lopuksi "pohjan".
Tasoittelin vielä lopuksi ryppyjä ja epämuodostumia teipillä. Nyt asusta on alkanut jo muodostua jonkun näköinen sovitusnukke.
Tein sovitusnukelleni vielä yhden kerroksen paperista, että se olisi vähän tukevampi ja kovempi. Kun liisteri on kokonaan kuivunut, tarkoitus olisi vielä lisätä tähän jonkilainen päällyskangas. Päällyskankaaseen on sitten hieman helpompi tökkiä nuppineuloja.

Sovitusnukestani tuli ehkä hieman paksukainen, mutta se ei oikeestaan haittaa ollenkaan. En usko, että teen koskaan mitään vaatetta, jonka pitäisi olla niin tiukka etteikö tämän nuken mitat siihen kelpaisi.

Laitan vielä valmiista sovitusnukesta kuvia, kunhan saan aikaseksi. Saas nähdä miten tämä nukke ylipäätään toimii käytännössä. Ainakin sen tekeminen oli helppoa ja hauskaa :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti