15. huhtikuuta 2013

Perinnöksi muistoja

Kun oltiin reilu viikko sitten siellä hautajaisissa, niin äiti kysyi, että haluanko ottaa mummin kodista jotain muistoja itselleni. En mä tietenkään mitään rahallisesti arvokasta yrittänyt haalia, mutta muistot on kultaakin kalliimpia.
Siellä olis ollu tietysti vaik mitä hienouksia, mutta mä en voinut olla ottamatta mukaani tuota älyttömän söpöä pikkuista puista jakkaraa.
Siinä on tuommoinen vanha kulahtanut Mikki Hiiri kuvio. En tiedä tarkemmin, että mistä tämä jakkara on lähtöisin, mutta muistan ainakin itse pienenä aina hakeneeni sen isovanhempieni makuuhuoneesta ja katselleeni siitä telkkua ja leikkinyt sen ääressä ja ties mitä :D Se on ihan mielettömän matala, että oisko se sit ollu joku lypsyjakkara tai joku vastaava. Ei mitään havaintoa, mutta hieno se on ku mikä.
Äitini esitteli myös mummin korurasian. Yllätyin hieman, että siellä oli tuollainen Kalevalakoru. Olen aina moista halunnut, mutta en aluksi raaskinut ottaa sitä itselleni. Aamulla kuitenkin kun olin laittamassa oman koruni kaulaan hautajaisiin, äitini tyrmäsi sen ihan täysin, koska se oli kuulemma liian iso asukokonaisuuteeni. Kysyin sitten, että saanko ottaa mummin vanhan Kalevalakorun ja sain luvan. Tykästyin siihen niin kovasti, että lopulta se jäikin kaulaani ja mukaan kotiin. Sain luvan pitää sen ja olen siitä erittäin onnellinen. Se on kaunis muisto mummistani.

Otin näiden lisäksi myös muutaman kirjan mummini kirjahyllystä, kun äitini esitteli niitä ihan innoissaan mulle. Mukaani tarttui Mirja Hakon Naiset kertovat sodasta ja Gina Kausin Katariina Suuri. Pitää lukea ne joskus, kun vaan saan luettua nuo mun keskeneräiset kirjat ekaks pois. Näiden lisäks löysin vielä jonkun ikivanhan virkkauskirjan, mutta esittelen sitä lisää ehkä myöhemmin. Meinasin ottaa myös yhden 50-luvun kotiruokakirjan, mutta en sitten viitsinytkään, kun se oli jo niin huonossa kunnossa.

Toivottavasti voin vielä joskus antaa näitäkin hienouksia perinnöksi omillekkin lapsilleni. Jos ne vaan huolii :D

1 kommentti: