3. tammikuuta 2014

Gran Canaria, Puerto Rico 2013

Näin kuukausi myöhemmin on jo varmaan ihan hyvä hetki palata hieman meidän Riemuloma Kanarialla-matkaan. En ole vieläkään saanut kaikkia kuvia Tainalta, mutta mä kohta unohdan mitä kaikkea me ollaan tehty, jos en nyt aloita jo vähän kertomaan matkastamme :D

Lähtö Kanarialle oli siis maanantaiaamuna 2. joulukuuta. Oltiin Tainan ja Jessen luona yötä Pakkalassa, joten meillä ei ollut pitkä matka lentokentälle. Herättiin aikasin, ihan niinku minä tahansa muuna maanantaiaamuna, mutta mentiinkin työpaikan sijaan lentokentälle, hehih. Lento aika oli noin kuusi tuntia ja meidän lento olikin ainakin puolituntia ajoissa aikataulusta.

Oltiin joskus iltapäivällä jo hotellilla, joten meillä oli mukavasti aikaa tutkiskella paikkoja. Ensimmäisenä iltana näytti synkältä ja meillä oli kaikilla pitkää vaatetta päällä. Pienen väärässä suunnassa pyörimisen jälkeen, me löydettiin lähiostari täynnä kauppoja ja ravintoloita. Oltiin kaikki mielettömän nälkäisiä, että otettiin heti ensimmäinen rafla, jossa sisäänheittäjä jo innoissaan esitteli meille suomenkielistä ruokalistaansa. Ajateltiin, että vähän siistiä, se osaa suomea, mutta myöhemmin tajuttiin, että joka ravintolassa oli kaikkien skandinaavien kieliset ruokalistat. Lopulta siitä suomenkielisestä ruokalistasta ei ollu ku haittaa ja alettiin lukemaan niitä englanniksi. Siinä syödessämme alkoikin ihan tajuton kaatosade ja vietettiin käytännössä koko loppuilta siinä ravintolassa syödessä ja juodessa.

Seuraavana aamuna näytti vielä vähän synkältä, mutta alkoi se aurinkokin sieltä pikkuhiljaa pilkottaa. Löydettiin hotellin aamupalaravintola ja nautiskeltiinkin siellä joka aamu ihan koko rahan edestä. Meiän hotelli, Colina Mar nimeltään, sijaitsi ihan siellä korkeimmalla kukkulalla mäen huipulla. Sieltä oli ihan mielettömät näkymät, mutta suhteellisen pitkät välimatkat ns. keskustaan.

Aamupalan jälkeen lähdettiin taas tutkiskelemaan paikkoja ja pilvisestä säästä huolimatta laitoin jalkaani kesävaatteet eli shortsit ja topin. Antti oli sitä mieltä, ettei siellä ole tarpeeksi lämmin edellisillan sateiden takia ja laittoi jalkaansa farkut ja hupparin. Pian huomattiin, että aurinko alkoi paistaa kirkkaalta taivaalta ja pilvet kaikkosivat kukkuloiden taakse ja hiki alkoi tulla siinä kävellessä :D

Viimein alkoi tuntua siltä, että kyllä tänne on lomailemaan tultu ja päästään ihan oikeasti nauttimaan auringosta ja VALOSTA.

Kuten jo mainitsin hotellimme sijainneen korkella mäen päällä, niin jouduimme joka päivä kävelemään sellaiset 700 rappusta ylös ja alas. Totta se on. Pojat yhtenä iltana laski ne kaikki rappuset ja huomasivat, että joku muukin oli ne laskenut, kun siihen viimeiseen rappuseen oli kirjoitettu luku 700. Tosin meiän hotelli oli vielä vähän korkeammalla, että sen 700 rappusen jälkeen oli vielä muutamat rappuset lisää. Jokatapauksessa liikuntaa saatiin ihan kivasti, mikä oli ihan hyvä asia kaiken sen ravintoloissa ruokailun jälkeen :D

Meiän ensimmäsiellä tutustumisseikkailulla me löydettiin tollanen rantakieleke, jossa oli kiva pikku kävelykatu. Sieltä pääsi myös kattelee tyrskyjä, jotka löi aallonmurtajaa vasten. Tuolla Kanarialla kasvaa varmaan kaikkia mahdollisia kaktuslajikkeita mitä vaan on olemassa. Niitä oli kiva bongailla, aina kun tuli uusi lajike vastaan :D

Löydettiin myös Puerto Ricon ranta, missä oli ihanan sileätä hiekkaa, mutta vesi oli kyllä ihan liian kylmää. Kuitenkin siellä oli jo monta uimaria, joita ei tuntunut kylmä vesi haittaavan.

Puerto Ricon satamasta löydettiin ihan älyttömän hyvä jälkkärimesta. Otettiinkin Tainan kanssa tommoset mielettömän herkulliset jäätelöannokset, kun pojat nautiskeli parit huurteiset.

Jätskien jälkeen lähettiin käppäilemään takas hotellille. Huomattiin matkan varrella, Suomessakin joskus tutuksi tullut, Spar kauppa. Käytiin sieltä hakemassa vähän evästä meiän kämpille ennen kuin ryhdyttiin taas kiipeämään niitä rappusia pitkin ylös. Hotellilla ehdittiin tehdä pikapulahdus altaalla, ennen kuin aurinko alkoi jo laskea.

Blogger heittää taas kontrastit ihan päin pyllyä. Noh koitetaan kestää....

Illalla käpöteltiin taas ne 700 rappusta alas keskustan ostarille ja bongattiin sieltä joku ravintola missä saada vähän vatsan täytettä. Kanarialla ruoka oli mielestäni erittäin hyvää. Ainakin verrattuna Bulgariaan, se oli todella paljon parempaa. Perinteisiin kuuluu tietysti maistaa aina paikallista viiniä ja meikähän tietty otti lasillisen talon viiniä. Se tuli tuommoisessa söpössä pikkupullossa, että olis tehny mieli ottaa se talteen :D

Ruuan jälkeen, massut ihan mahottoman täysinä, me taas kiivettiin ne rappuset ylös ja mentiin hotellille chillailemaan. Illalla oli kyllä ihan mielettömät näkymät sieltä meidän kukkulalta, kun kaikki nuo Puertoricon keskustan valot näkyivät tuolla alhaalla, mutta muuten oli ihan pilkkopimeää. Ruuan jälkeen iski väsy ja pian me jo painuttiinkin pehkuihin.

Vielä olisi luvassa allasjumppaa, mielettömiä auringonlaskuja, katamaraanireissua, itsenäisyyspäivän viettoa, nudistirannalla ilakointia...., mutta kerron niistä lisää erillisissä postauksissa, ettei tule ihan mieletöntä ähkyä meidän matkamuistoista :D